Avilda Moore

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Avilda Moore

Singer-songwriter-guitarist Avilda Moore began composing on guitar at the age of 6 and by the time she was 10, never traveled anywhere without her tape recorder, always ready to capture new ideas.

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The granddaughter of a classically trained singer who recorded gospel/religious music on the infamous New York-based Okeh Records label in the 1920s, Moore always knew she would end up a musician. Performing at age 12 with a youth folk group led to singing in the church choir, followed by roles in middle-school operettas and high-school musicals. When she left New England to attend university in Rochester, New York, she quickly ended up playing, singing and writing for several bands, performing blues, folk, R&B and eventually, bluegrass repertoires.

After graduating with a Fine Arts degree, she moved to Atlanta, Georgia, where she continued to perform in bluegrass and in small folk groups, all the while soaking up the local musical vibes of the time – country singer-songwriting, blues and jazz in local night spots, indie artists such as the Indigo Girls, feisty Southern rock and traditional music at countless weekend festivals.

Moore eventually wound up back in the Northeast where she continued to perform as a solo singer-songwriter. After several years as a member of trad duo Jeter le Pont (with Franco-American legend Martha Pellerin), she met her current partner and moved to the trad-centric Lanaudière region of Québec.

After a hiatus as a solo performer – but all the while playing in various Québec bands, including Dentdelion, Mil and her current duo Zigue – she continued to compose songs in both English and French, made a few recordings, and encouraged by the reaction, in 2016 began working on a new project to showcase her by now large repertoire of originals. Moore enlisted local veterans Claude Joly (drums), Marc Benoît (upright bass) and up-and-coming pianist Olivier Beaulieu to round out her new sound. Moore’s deep ties to the traditional music scene have certainly influenced and become a part of her own retro leanings. Living in French-speaking Québec has led her to compose easily in both French and English, her repertoire revealing a rich and palette of blues, R&B, folk-rock and other roots influences.

As a lyricist, Moore’s writing ranges from poetically contemporary to nostalgic, with a tip of the hat to country swing and the R&B of her childhood. It can seem an unlikely blend – think Laura Nyro meets Patsy Cline on the way to the disco – yet somehow it just works, grooving along with refreshing originality.

Moore’s début album is slated for 2018 and some of her songs can already by heard on other recordings, including those of young folk-trad band Les Poules à Colin, which includes her daughter Béatrix Méthé.

Avilda Moore s’initie à la musique dès l’âge de 6 ans avec une guitare et son magnétophone comme premiers outils de création, toujours prêt à attraper ses idées. Avilda Moore promo photo 1

Née en Nouvelle-Angleterre, Moore s’initie à la musique dès l’âge de 6 ans avec une guitare et un magnétophone comme premiers outils de création. La petite-fille d’une chanteuse classique qui a chanté dans l’Opéra Metropolitan de New-York et qui a enregistré des chansons gospel/sacrées sur la renommée étiquette de disque Okeh dans les années ’20, Moore savait depuis son enfance qu’elle serait musicienne. Son trajet l’amènera à chanter (à 12 ans) dans une formation folk, dans les choeurs à l’église et dans les comédies musicales. Quand elle est parti étudier à l’université à Rochester, New-York, elle a continuer à élargir ses horizons en jouant régulièrement dans des formations blues, folk et même bluegrass.

Ensuite, sept ans à Atlanta, en Georgie, au sud des États-Unis, ajoute une couleur particulière à ses diverses influences – country, blues, jazz, indie et rock “Southern”, ainsi qu’une bonne dose de musique trad-folk qui se cache juste dessous la surface parmi ses mélodies et rythmes engageants. Le résultat est un répertoire riche et varié de chansons originales inspirées de sa vie peu commune.

Éventuellement de retour au nord-est, elle continue de jouer en tant qu’auteure-compositeure solo dans des petits clubs et coffeehouses ainsi qu’accomagnatrice folk. Elle débute sa carrière trad dans le duo Jeter le Pont (avec Martha Pellerin) jusqu’au moment de déménager au Québec avec son mari québécois (le violonneux Claude Méthé). Active dans plusieurs formations trad à travers des années (avec Tess LeBlanc, Dentdelion, Mil, et son duo Zigue), elle continue de composer ses propres chansons, en français autant qu’en anglais. En 2016, elle enregistre quelques chansons et encouragée par les réactions, elle met sur pied un band qui comprend les musiciens chevronnés Claude Joly (batterie) et Marc Benoît (contrebasse), ainsi que le jeune et talentueux Olivier Beaulieu au piano.

Sur un son et une rythmique de base clairement retro (années ’70-80), les paroles de Moore vont de la contemporaine jusqu’aux allusions nostalgiques de country-swing et de R&B. Elle décrit son style comme hybride improbable – du genre “Laura Nyro rencontre Patsy Cline en rêvant du disco” – un mélange à la fois étonnant, “groovy” et agréablement original.

Un album avec son band est prévu pour 2018; quelques ses compositions se trouvent déjà sur d’autres enregistrements, incluant le jeune groupe folk-trad Les Poules à Colin dont sa fille Béatrix Méthé fait partie.